Модуль ФН-1

 

Модуль ФН-1. АСПЕКТИ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Мета модулю:

- надати слухачам необхідні теоретичні знання для удосконалення та оптимізації психологічного впливу на партнерів під час управлінського спілкування;

- визначити специфіку, структуру, функції і види управлінського спілкування;

- сформувати вміння і навички оволодіння методами і прийомами ефективної комунікації, адекватного розуміння та організації продуктивного інтерактивного процесу в управлінні;

- надати слухачам можливість у практичній формі відпрацювати набуті знання та уміння;

- надати слухачам знання передумов, сутності, межі та взаємообумовленості різних видів конфліктів у державному управлінні;

- навчити прогнозувати поведінку учасників конфлікту: розвинути навички і вміння попередження та ефективного вирішування конфліктів у державному управлінні;

- розкриття змісту та сутності феномена керівництва відповідно до особливості умов державного управління;

- визначення відмінності керівництва і лідерства;

- визначення основних рис, що уособлюють професіоналізм сучасного керівника;

- дослідження основних засобів в діяльності керівника по створенню дієздатного колективу;

- вивчення ефективних форм роботи керівника з кадрами: визначення особливостей стилів керівництва залежно від індивідуально-психологічних характеристик особи керівника.

 

Навчальні цілі:

За результатами навчання слухачі повинні:

  • вміти володіти прийомами зворотнього зв'язку у спілкуванні і алгоритмами формування зацікавленості у партнера по спілкуванню;
  • володіти навичками у розумінні та використанні невербального спілкування;
  • застосовувати на практиці технологію переконання партнера по спілкуванню;
  • використовувати елементи арестії у спілкуванні з партнером;
  • вміти ефективно вирішувати і прогнозувати складні психологічні управлінські ситуації. Вміти володіти прийомами моделювання конфлікту в управлінні;
  • володіти навичками і вмінням впливу на учасників конфлікту:

використовувати технологію вирішення конфліктів;

вміти прогнозувати і попереджати розвиток конфліктних ситуацій в державному управлінні:

володіти основними поняттями, що розкривають феномен керівництва в державному управлінні;

вміти оцінити керівника з позиції його відповідності комплексу сучасних вимог, за здатністю сформувати дієздатний колектив і створити у ньому належний морально-психологічний клімат:

вміти сформулювати побажання керівникові щодо стилю його діяльності, форм і методів роботи з кадрами, розвитку організаційних здібностей.

 

Зміст модулю:

 

Тема

Зміст та навчальні елементи теми

1. Поняття та зміст

управлінського

спілкування

 

 Поняття спілкування та його роль у суспільному житті людини. Тендер і стилі спілкування. Визначення управлінського спілкування, його роль та функції у здійсненні управлінської діяльності. Структура управлінського спілкування: комунікативна, інтерактивна та перцептивна сторони. Знання теорії управлінського спілкування державним службовцем. Значення психології управління для ефективної діяльності посадових осіб місцевого самоврядування.

 

2. Процеси обміну

інформацією у

спілкуванні керівника і

підлеглого

 

 Поняття комунікації. Комунікативна сторона спілкування. Засоби спілкування: вербальні (мовлення) та невербальні (жести, міміка тощо). Комунікативні перешкоди в управлінському спілкуванні. Важливість вміння організувати комунікативний процес для посадової особи місцевого самоврядування.

 

3. Методи психологічного впливу

на партнерів в

управлінському спілкуванні

 

 Психологічний вплив в управлінському спілкуванні: поняття та мета. Методи психологічного впливу. Переконання партнера: прийоми та технологія. Сугестія як метод психологічного впливу. Використання елементів програмування партнера в управлінському спілкуванні. Роль методів психологічного впливу в практичній діяльності посадової особи місцевого самоврядування.

 

4. Зворотній зв 'язок в

управлінському

спілкуванні

 

 Відпрацювання прийомів надання партнерові по спілкуванню різноманітних форм зворотнього зв'язку. Позитивний зворотній зв'язок. Особливості надання негативного зворотнього зв'язку. Варіанти нейтрального зворотнього зв'язку та його сприйняття у спілкуванні з партнером. Навчання слухачів вмінню зацікавити партнера предметом спілкування. Поняття цікавості та інтересу. Прийоми та алгоритм формування зацікавленості у партнера.

 

5. Взаємодія керівника і

підлеглого в управлінському

спілкуванні

 

 Організація виконання управлінського рішення як зміст взаємодії в управлінському спілкуванні. Основні етапи взаємодії: створення моделі виконавця, вибір виконавця, його удосконалення, доведення управлінського рішення тощо. Проблема розуміння партнера у спілкуванні. Роль адекватного розуміння в управлінському спілкуванні. Основні зарубіжні теорії розуміння. Співвідношення понять перцепції (сприйняття) та розуміння в управлінському спілкуванні. Роль розуміння партнера в практичній діяльності посадової особи місцевого самоврядування.

 

6. Механізми

взаєморозуміння в

управлінському спілкуванні

 

 Поняття механізмів розуміння у спілкуванні. Міжгрупові та міжособистісні механізми розуміння. Атрибутивні процеси у спілкуванні керівника і підлеглого. Рефлексія, ідентифікація та симпатія в діловому спілкуванні посадової особи місцевого самоврядування.

 

7. Конфлікти в державному

управлінні: сутність

та елементи

 

 Причини конфліктів, сутність та елементи конфліктів. Предмет і об'єкт конфлікту. Типи відносин між конфліктуючими сторонами. Одномірність конфлікту та його значення. Біполярність конфліктів в умовах реформ. Неповний та абсолютний конфлікт в управлінні та засоби їх вирішення. Образи конфліктної ситуації. Конфлікти на базі тендеру, питання сексуального домагання.

 

8. Механізми конфлікту в

управлінні

 

 Дії посадової особи при вирішенні конфлікту, педагогічні та адміністративні засоби подолання конфлікту. Кооперація як засіб управління конфліктом. Фактори впливу на учасників конфлікту. Конфліктна ситуація. Соціальне навантаження. Стрес. Психологія учасників конфлікту. Розвиток конфлікту. Моделювання конфлікту в управлінні. Форми завершення конфлікту. Передумови і механізми вирішення конфліктів. Розподіл влад та узгоджувальні процедури вирішення конфліктів, неформальні процедури.

 

9. Керівна діяльність:

поняття, сутність, структура

 

 Керівництво як специфічний вид людської діяльності по організації людських взаємовідносин та зв'язків у суспільному житті. Специфіка та особливості праці керівників різних рівнів державного управління. Керівництво та лідерство. Поняття "керівник", "організатор". "адміністратор", "керуючий", "начальник". Загальні функції, статус та повноваження керівника. Сутність та зміст його праці. Структура керівної діяльності.

 

10. Сучасний керівник:

вимоги життя та реальність

 

 Сучасні вимоги до керівника. Питання сприяння розвитку жінки- керівника. Критика минулих підходів до оцінки особистості керівника. Поняття якість, властивість, риса характеру особистості. Структура якостей керівника; характеристика його інтелектуальних, емоційних якостей. Зовнішня презентабельність. Жінка керівник. Професіоналізм сучасного керівника. Природа і специфіка організаційних здібностей, чинники та умови їх розвитку та удосконалення.

 

11. Тактика та стратегія у

діяльності керівника

по створенню дієздатного

колективу

 

 Поняття про етапи становлення колективу. Структура первинного колективу. Основні принципи створення "команди". Мистецтво і техніка делегування керівником частини своїх повноважень та відповідальності підлеглим: встановлення надійної системи звітності та контролю. Методика прийому на роботу. Майстерність стимулювання активності та ініціативи співробітників, залучення всіх членів колективу до вирішення загальних завдань. Характеристика методів вивчення особистості, їх використання в практиці керівництва. Методика оцінки результатів роботи підлеглих.

 

12. Стиль роботи керівника

 

 Характеристика рис стилю сучасного керівника. Сутність і види стилів керівництва. Типи керівників. Залежність стилю роботи від індивідуально-психологічних особливостей особистості керівника. Поняття про динамічні стереотипи, їх вплив на зміну стилю роботи та керівництва.

 

 

Рекомендована література:

  1. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. № 436-ІV
  2. Конституція України: Прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року // Відомості Верховної Ради України.-№30.-Ст. 141.
  3. Закон України від 18 березня 2004 р. № 1629 „Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу”.
  4. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» від 16 січня 2003 року №434-ІУ.
  5. Указ Президента України від 30 грудня 1995 року "Про делегування повноважень виконавчої влади органам місцевого самоврядування".
  6. Указ Президента України від 9 лютого 2004 р. № 175/2004 „Про систему заходів щодо усунення причин та умов, які сприяють злочинним проявам і корупції”.
  7. Постанова КМУ від 8 червня 2004 р. № 746 „Про затвердження Програми розвитку державної служби на 2005-2010 роки”.
  8. Нижник Н.Р. Государственно-управленческое отношение в демократическом обществе / НАН Укр., Ин-т государства и права.-К., 1995.-208 с.
  9. Роль державного керівника/ Глен Райт. Державне управління// Пер. з фр. В.Шовкуна.- К.: Основи, 1994.-С.38-57.
  10. Джини Грехем Скотт. Конфликтьі: их пути преодоления.-К.:Внешнеторгиздат, 1991.- 192с.
  11. Ішмуратов А.Т. Конфлікт і згода: основи когнітивної теорії конфліктів. - К.: Наук.думка, 1996.- 190с.
  12. Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія. К., 1995.-303 с.
  13. Є.А.Афонін. Громадська участь у творенні та здійсненні державної політики. Київ. 2006.
  14. Логунова М.М. Соціально-психологічні аспекти управлінської діяльності. 2006.
  15. Клименко І.В. Технології електронного врядування. Київ. 2006.
  16. Войтович Р.В., Надольний І.Ф., Пірен М.І. Керівник в органах державної влади та місцевого самоврядування.
  17. Малиновський В.Я. Словник термінів і понять з державного управління. 2005.
  18. Авер”янов В., Андрійко О. Дискусійні питання законодавчого регулювання державної служби в Україні. / Вісник державної служби України – 2005 - № 3 – с.8.
  19. В.Понеділко. Українська та зарубіжна економічна думка: сторінка історії. Київ, 2003.
  20. Соціологія. 3-е видання, доповнене. Городяненко В.Г., 2007. 544 с.
  21. Лапа М.В. Сучасні моделі процесів прийняття управлінських рішень: Навч.-метод. посіб. / Черніг. центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів держ. влади, органів місц. самоврядування, держ. п-в, установ і орг.: Чернігів : ЦППК, 2008. – 79 с.
  22. Політична система та інститути громадянського суспільства у сучасній Україні: навч.посіб. / Ф.М.Рудич, Ю.С.ганжуров та ін. – К.: Либідь, 2008. – 440 с.
  23. Бондарчук Л.І. Культура ділового мовлення: Навчальний посібник. 2-е видання доповнене і перероблене. Житомир: ПП «Рута», В-во «Волинь», 2008. – 244 с.
  24. Основи професійної підготовки державних службовців: (навч.посіб.)/ За заг.ред. Є.І.Бородіна, В.Г.Логвінова, О.Ф.Мельникова, П.І.Шевчука: Ю.П.Шаров, Т.В.Маматова, І.А.Чикаренко. Результативність та якість діяльності державного службовця. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2003. – 212с.
  25. Основи професійної підготовки державних службовців: (навч.посіб.)/ За заг.ред. Є.І.Бородіна, В.Г.Логвінова, О.Ф.Мельникова, П.І.Шевчука: Л.В.Сергієва, О.В.Каїнова. Організація діяльності державного службовця. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2003. – 192с.
  26. Основи професійної підготовки державних службовців: (навч.посіб.)/ За заг.ред. Є.І.Бородіна, В.Г.Логвінова, О.Ф.Мельникова, П.І.Шевчука: В.О.Зінкевічус, С.К.Фурман, С.К.Хаджирадєва. Управління персоналом: особливості застосування принципів менеджменту на державній службі. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2004. – 124с.
  27. Основи професійної підготовки державних службовців: (навч.посіб.)/ За заг.ред. Є.І.Бородіна, В.Г.Логвінова, О.Ф.Мельникова, П.І.Шевчука: В.П.Марущак. Правове забезпечення державного управління і державної служби. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2004. – 120с.
  28. Основи професійної підготовки державних службовців: (навч.посіб.)/ За заг.ред. Є.І.Бородіна, В.Г.Логвінова, О.Ф.Мельникова, П.І.Шевчука: С.К.Хаджирадєва, С.А.Яроміч. Комунікації, ділове спілкування та управління конфліктами в колективі. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2004. – 100с.
  29. Етико-психологічні засади ділового спілкування: навч.посіб./ Уклад. М.М.Логунова. – К.: Вид-во НАДУ, 2007. – 36 с.
  30. Логунова М.М. Конфлікти, стреси, маніпулювання в державному управлінні: навч.посіб. – К.: НАДУ, 2008. – 56 с.
  31. Форми ділового спілкування: метод.материали/ уклад.: В.А.Гошовська, В.О.Гущенко, К.Ф.Задоя, Н.В.Зануда. – К.: НАДУ, 2008. – 52 с.
  32. Матеріали з підвищення кваліфікації працівників органів державної влади та місцевого самоврядування І-ІV категорій посад та їх кадрового резерву (Збірник лекцій). Частина І. Європейський вимір становлення та розвитку Державної служби України: Навчальний посібник/ за заг. ред. Т.В.Мотренка, В.К.Присяжнюка. – К.: Видавничо-поліграфічний центр Академії муніціпального управління, 2008. – 224 с.
  33. В.М.Кушнірюк. Планування роботи та робочого часу державного службовця. Збірник навчально-методичних матеріалів. Серія «Навчально-методичні матеріали» Випуск 38. Івано-Франківськ, 2009.
  34. Методичні рекомендації по роботі із зверненнями громадян (для керівників та інших посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, об’єднань громадян). – Хмельницький: Центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій. – 2009. – 81 с.
  35. Закони України: «Про засади запобігання та протидії корупції», «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення»: станом на 11.06.2009 р.: (відповідає офіц.тексту). – К., 2009. – 64 с.